Tuesday 28 June 2011

Persoalan Dijawab: Solat Istikarah ( Solat Memohon Petunjuk )

Soalan:


Solat Istikarah boleh dilakukan pada bila-bila masa atau pada malam atau pada sepertiga malam?


Jawapan:


Ya, Solat Istikarah iaitu solat untuk memohon petunjuk daripada Allah bagi membuat sesuatu penentuan atau pilihan boleh dilakukan pada bila-bila masa pun. Tiada halangan jika kita ingin lakukannya bila-bila masa yang kita suka cuma janganlah dilakukan pada masa-masa yang dilarang untuk bersolat iaitu pada ketiga-tiga masa ini:

Pertama: Ketika Istiwak atau ketika matahari tegak di atas kepala. Hal ini telah disebut dlm Hadis Riwayat Abu Daud.

Kedua: Sesudah Solat Asar ( hanya bagi mereka yang sudah menunaikan fardhu Asar saja ). Hal ini disebut dalam Hadis Riwayat al-Bukhari.

Ketiga: Ketika Matahari terbenam dan ketika matahari baru terbit. Telah disebut hal ini dlm Hadis Riwayat Muslim.

Adapun begitu, banyak kitab-kitab yang menyatakan ia lebih afdhal ditunaikan pada waktu malam seperti selepas Solat Fardhu Maghrib atau Isyak. Banyak manfaatnya seperti yang disebut dalam Hadis Riwayat Muslim iaitu:

Rasulullah S.A.W. pernah ditanya: 
" Solat apakah yang paling utama selepas solat lima waktu? " Baginda bersabda dengan tegas, " Solat malam! " 

Begitu juga dgn melaksanakannya pada sepertiga malam. Lebih afdhal jika kita lihat kalau ditunaikan pada masa ini. Banyak riwayat yang menceritakan kelebihan sepertiga malam ini. Antaranya saya kongsi sebuah hadis daripada Abu Hurairah yang meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda:

" Allah akan turun setiap malam ke langit dunia pada sepertiga malam terakhir, dan berfirman, " Siapa yang berdoa kepada-Ku, pasti Aku kabulkan. Sesiapa yang memohon kepada-Ku, pasti Aku berikan, dan sesiapa yang memohon ampun kepada-Ku, pasti Aku ampunikannya. " 



Allah Lebih Maha Mengetahui.


Oleh: Aliff

No comments:

Post a Comment